פיתוח מוצרים ופיתוח שירותים. רעיונאות. ניהול פרויקטים.
“Innovation distinguishes between a leader and a follower”
רעיונות טובים הם כמעט אף פעם לא תוצאה של חשיבה יחידנית. אנחנו יצורים חברתיים שמפרים זה את זה ולכן עבודת צוות היא מפתח לרעיונאות חדשנית והיא גם ואולי אפילו יותר המפתח ליישום והוצאה מהתכנון לפועל.
חדשנות לא יכולה להיות חזון של איש אחד, אלא צריכה להיות מוטמעת בתרבות, בדינמיקה ובגישה של הארגון. יחד עם זאת חדשנות צריכה הובלה וניהול מתודי וכאן בדיוק אנחנו נכנסים לתמונה.
סמנכ"ל שיווק/חדשנות/פיתוח עסקי/סמנכ"ל טכנולוגיה הוא ה owner ומוביל התהליך, אבל הדרך היא משותפת של צוות עבודה שלם כולל היבטי מו"פ, טכנולוגיה, ייעוץ משפטי, כספים וגורמים נוספים.
יותר מזה בצוות חדשנות שבארגון כדאי תמיד שלצד היזם והחולם הסדרתי יהיו גם ה Doer איש התכל'ס והעשייה (ואולי אפילו יותר מאחד כזה בצוות) וה Maker שיודע לעצב, לדגם או לייצר פרוטוטיפ שממנו מתקדמים וצוות יועצים ממגוון התחומים שילווה בצמתים הנכונים.
איך מתחילים?
כל תהליך חדשנות מתחיל מניתוח מדויק של הסביבה התחרותית, המצב העסקי, ארגוני ומותגי ואיתור פוטנציאל הגדילה ומנועי הצמיחה לארגון.
החלומות הכרחיים אבל בסוף הם צריכים לפגוש את קרקע המציאות ולכן המושג הנכון הוא חדשנות עם גמישות פרגמטית. לא להתאהב ברעיון וללכת עם הראש בקיר. הרבה פעמים הדרך מתחילה ברעיון מסוים שעובר גלגולים ושינויים עד ללידה שונה מאד, מנקודת המוצא. זה כמעט תמיד לא הולך חלק. אבל כל זמן שהחדשנות עונה לקריטריונים של צמיחה עסקית, רווחיות וערך אמיתי שתואם את תפישת המותג, סימן שעבדנו נכון.
אני רוצה לשתף אתכם דווקא בתהליך פיתוח חדשנות מוצרית קונספטואלי שנכשל ?
למה?
כי זה תמיד יותר מעניין.
כי מכישלונות הכי לומדים.
כי לפעמים ההצלחה היא לא תלויה באיכות, בהמחרה, בטרנד אלא בגורמים אקסוגניים שכל השקה צריכה לקחת בחשבון - מערכי הפצה, תפעול, בעיות לוגיסטיות, פוליטיקה ארגונית, שותף עסקי לא מוצלח וזה רק קצה הקרחון לכל מה שיכול להבדיל בין הצלחה לכישלון.
הצלחה של השקת חדשנות (מוצר או שירות) היא הפלא. הכישלון הוא כמעט המובן מאליו.
הסיפור הזה מתחיל בפגישה מסחרית עם קמעונאי מוביל שמעלה בפני הצוות בקשה לקונספט אריזה חדשני. גם זו נק' להתעכב עליה. לא כל חדשנות חייבת להיות בבסיס המוצר או השירות - אריזה, מודל עסקי מכירתי, זרוע הפצה, הטמעת טכנולוגיה הם כולם תהליכי חדשנות לא פחות אפקטיביים ויכולים להיות בעלי השפעה מכרעת על הארגון.
חזרה לסיפור, שהתחיל כאמור, בפגישה מסחרית עם קמעונאי מוביל שמעלה בקשה לקונספט אריזה חדשני - מוצרי מעדנייה פרמיום ארוזים, שקולים ומתומחרים - קונספט חדשני שמיתגנו בהמשך כ"Deli Express". מנקודת מבטו של הקמעונאי - יעילות תפעולית והגדלת רווחיות - המוצר ארוז עם חיי מדף יעילים יותר, ממותג, ממושקל, מבורקד ולא דורש שירות במעדנייה. ואילו מנקודת מבט צרכנית - נראות פשוטה, בסיסית, אבל בו בזמן איכותית מאד ומשדרת קונספט של Deli יוקרתי בנינוח הסופרמרקטים במערב אירופה וגרמניה. יתרון נוסף משקלים קטנים ומשתנים, מאפשרים התאמה למגוון הזדמנויות צריכה, גיוון וחופש בחירה לצרכן. פיתוח של שנתיים, כולל הזמנת מכונות ייצור ואריזה שישקלו ויתמחרו את המוצרים. כשהמוצרים יוצאים לשוק, הקמעונאי נמצא בסופו של תהליך שינוי אסטרטגי עסקי ומעבר למיקוד חדש והקונספט המושק מקבל כתף קרה על המדף, תרתי משמע. הצרכן אהב, המוצרים פגז, האריזות ייחודיות, אפילו הובאו מקררים פתוחים הפוכים הפונים לצרכן ולא לנותן השירות במעדניה. בקיצור הניתוח הצליח והחולה מת...
אריזת פרמיום סמי מעדניה . התמונה להמחשה בלבד
אז התהליך ארוך, לא תמיד מתגמל וכמו שאחד הלקוחות שלי אוהב לומר רצים עם 5 כדורים מג 'נגלים באוויר, בידיעה שפרויקט אחד או שניים ייוולד ויגיע לייצור מסחרי ו/או להשקה.
אז למי שיש קיבה רגישה זה לא המקצוע הנכון.
מצד שני אין דומה לחוויה של השקת מוצר, רעיון, שירות חדש לאוויר העולם.