מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל Meta (לשעבר פייסבוק), ביצע לאחרונה שינוי משמעותי במדיניות התוכן של החברה, המתיישר עם גישתו של הנשיא האמריקאי החדש, דונלד טראמפ ואיש אמונו איילון מאסק, שיישם הלכה למעשה את המדיניות הזו ב X . מדיניות בדיקת העובדות הייתה חלק ממהלך שקדמה פייסבוק לאחר שב 2021 חשפה פרנינס האוגן, בכירה לשעבר בפייסבוק, כי Meta הייתה מודעת לכך שאפליקציית שיתוף התמונות שלה באינסטגרם הואשמה בהחמרת בעיות בריאות הנפש של נערות מתבגרות. המסמכים נחשפו במהלך תחקיר של עיתון ה"Wall Street Journal", והובילו לשימוע בסנאט האמריקני ולעצירת הפיתוח של אינסטגרם קידס. "פייסבוק הבינה שאם היא תשנה את האלגוריתם שלה לבטוח יותר, אנשים יבלו פחות זמן באתר, וכתוצאה מכך ילחצו על פחות פרסומות, מה שיובל לירידה ברווחים" פרנסיס האוגן .
הסנאט האוסטרלי אישר ב 28.11.24 הצעת חוק שאוסרת על ילדים ובני נוער הצעירים מגיל 16 ליצור חשבונות ברשתות החברתיות. החוק, תקדימי מסוגו בעולם, מחייב ענקיות טכנולוגיה כמו מטא, X וטיקטוק – למנוע גישה של קטינים לפלטפורמות שלהן, בין השאר על רקע מגוון מחקרים שהראו עליה ברמת החרדה, דיכאון, מצוקה ונטיות אובדניות ומידע מהסוג שחשפה פרנסיס האוגן ב 2021.
עלייתו של טראמפ ובחירתו של צוקרברג מסמלת מפנה בעלילה ….
השינויים העיקריים ש Meta צפויה להכניס ב 2025 כוללים:
1. ביטול מערך בודקי העובדות ומעבר למודל של הערות קהילתיות
2. הקלה במדיניות הסינון האוטומטי של תכנים בעייתיים
3. העברת צוות הבטיחות המרכזי מקליפורניה לטקסס
4. ביטול תוכניות DEI (גיוון, שוויון והכללה).
5. הוספת חברי דירקטוריון חדשים המזוהים עם טראמפ
השלכות אפשריות
1. פחות פיקוח על מידע כוזב – הסרת בודקי העובדות, עלולה להוביל להפצה מוגברת של מידע שגוי
2. יותר חופש ביטוי -מה שמטיל אחריות גדולה יותר על המשתמשים לבדוק מידע.
3. סיכון מוגבר להפצת תיאוריות קונספירציה ללא פיקוח מרכזי, כך שתיאוריות קונספירציה יתפשטו ביתר קלות.
4. שינוי באופי השיח ברשתות החברתיות: המעבר למודל קהילתי עשוי לשנות את אופי הדיונים והשיח ברשתות.
ההמלצות למשתמשים הן לפתח חשיבה ביקורתית, להצליב מידע ולהשתמש במגוון פלטפורמות ולא לצרוך את כל המידע שלנו מפלטפורמה אחת.
בנינו, מי בדיוק יישם את אותן המלצות , שעה שרמות הדופמין שלנו עולות עם כל נגיעה במכשיר ושבועות המציאות מהדהדות מסרים פרסונליים שנועדו ללחוץ על המוטיבציות הפסיכולוגיות המניעות אותנו.
ההמלצה היחידה שאולי תיושם בהיקף נרחב היא צריכה ממגוון פלטפורמות ולא, לא בגלל הרצון לגוון מקורות מידע….
לסיכום, השינויים במטא מסמנים תקופה חדשה ברשתות החברתיות, שבה האחריות על איכות המידע עוברת מהפלטפורמות עצמן אל המשתמשים. זהו שינוי משמעותי ולא בשורה טובה, לנו הצרכנים. שינוי שישפיע על האופן שבו כולנו צורכים וחולקים מידע ברשת
Citations:
1. The New York Times דיווח על קשר אפשרי בין השינויים במטא לניצחונו של טראמפ בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית.
2. Reuters דיווח על ביקורת מצד ארגוני זכויות אדם על המהלך, הטוענים שהוא עלול להוביל להפצת שנאה ודיסאינפורמציה.
3. The Washington Post פרסם ניתוח על ההשלכות האפשריות של המהלך על הבחירות לנשיאות ב-2024.
4. TechCrunch דיווח על תגובות מעורבות בתעשיית הטכנולוגיה, כאשר חלק מהמנהלים תומכים במהלך וחלק מבקרים אותו בחריפות.
5. https://www.theguardian.com/technology/2025/jan/09/meta-has-heard-the-message-from-trump-says-whistleblower-frances-haugen